ناسا تصویر عجیب شکل‌هایی شبیه به عنکبوت را از سطح مریخ به نمایش گذاشت

در این تصویر که توسط مدارگرد شناسایی ناسا گرفته شده است، روی سطح مریخ اشکالی شبیه به دسته‌ای از عنکبوت‌ها دیده می‌شود.

درحالی‌که همه ما می‌دانیم هیچ‌گونه عنکبوتی در مریخ وجود ندارد، اما ظاهراً سطح سیاره سرخ ویژگی‌هایی دیدنی دارد که شبیه به «عنکبوت» به‌نظر می‌رسند. درواقع مدارگرد شناسایی (Reconnaissance) مریخ ناسا تصویری از ویژگی‌ها و ساختار عجیب‌و‌غریب سطح این سیاره را به اشتراک گذاشته است که دانشمندان از آن به‌عنوان Araneiform به‌معنای «عنکبوت‌مانند» یاد می‌کنند.

ویژگی‌های عجیب‌و‌غریب سطح مریخ

تصویر ارائه‌شده توسط MRO با دوربین HiRise ابزار ناسا گرفته شده است. HiRise توسط یک تیم مستقر در «دانشگاه آریزونا» مدیریت می‌شود که تصاویر مهم آرشیو دوربین را بررسی می‌کند. در تصویر حاضر شاهد یکی از دهانه‌های مریخ با دو ویژگی قابل‌توجه هستیم. ویژگی اول شامل تشکیلاتی می‌شود که شبیه به دسته‌ای از عنکبوت‌هاست و ویژگی دوم نیز اشکال هندسی چند‌ضلعی است که شبیه به یک گل خشک‌شده به‌نظر می‌رسد. (در تصویر بالا اشکال چند‌ضلعی در مرکز تصویر و ساختار شبیه به عنکبوت در اطراف آن دیده می‌شود).

تیم HiRise در بیانیه خود توضیح می‌دهد:

«این تصویر به‌منظور مطالعه پیرامون نحوه اثرگذاری پرتوهای خورشید بر پدیده‌های چندضلعی و عنکبوت‌مانند در زمین‌هایی مانند این به‌دست آمده است.»

سطح شبیه به عنکبوت در سیاره سرخ حاوی داستانی از فرایندهای طبیعی مریخ است. در‌واقع این الگوها از تصعید یخ در زیر سطح آن شکل گرفته‌اند. تصعید زمانی رخ می‌دهد که یک ماده مستقیماً از حالت جامد به گاز تبدیل می‌شود. تاکنون چشم‌اندازهای دیگری هم در مر‌یخ به این صورت شکل گرفته است.

علاوه بر بار علمی، عکس ارائه‌شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا زیبایی‌های شگفت‌انگیز سطح سیاره سرخ را نشان می‌دهد. تیم HiRise امیدوار است تا با بررسی و مطالعه این اشکال چندضلعی، اطلاعاتی در مورد شرایط آب‌و‌هوایی و توزیع یخ در سطح مریخ به‌دست آورد.

در چند وقت گذشته پیشرفت‌های قابل‌توجهی در‌زمینه شناخت و سفر به مریخ انجام شده است. ازجمله آن‌ها می‌توان به ابزار ماکسی (MOXIE) اشاره کرد که ماه گذشته موفق شده بود 122 گرم اکسیژن در سیاره سرخ تولید کند. همچنین هندی‌ها با مدارگرد مانگالیان خود موفق شدند تا به اولین کشور آسیایی اوایل این ماه به مدار سیاره سرخ برسند.

ادامه نوشته

سیستم هدایت تلسکوپ فضایی اقلیدس اروپا دچار مشکل شد

سنسوری که برای تعیین موقعیت تلسکوپ فضایی اقلیدس اروپا استفاده می‌شد، به مشکل برخورده است اما تلاش‌ها برای حل این ایراد ادامه دارد.

سازمان فضایی اروپا (ESA) که چند وقت پیش تلسکوپ فضایی اقلیدس را پرتاب کرد تا به‌دنبال شواهد ماده و انرژی تاریک بگردد، حالا ظاهراً در فاز راه‌اندازی دچار مشکل شده است. این تلسکوپ ظاهراً در ابزاری که قرار بود به اقلیدس کمک کند تا موقعیت خود را براساس برخی ستاره‌های خاص تنظیم کند، به مشکل برخورده است.

ابزاری که در تلسکوپ فضایی اقلیدس دچار مشکل شده، Fine Guidance Sensor نام دارد و ظاهراً نتوانسته به‌درستی نگاه خود را به ستارگان قفل کند. در نتیجه، تنظیم موقعیت و جهت رصدی آن با دشواری روبه‌رو شده است.

اگر این ابزار درست عمل کند، اطلاعات سنسور به سیستم حرکتی و سیستم کنترل مدار اقلیدس ارائه می‌شود تا جایگاه این رصدخانه فضایی را در موقعیت صحیح حفظ کند. ولی از آن‌جایی که این سنسور طبق انتظار عمل نکرده است، فاز راه‌اندازی به درازا کشیده تا تیم‌های متخصص اوضاع را بررسی کنند.

نرم‌افزار تلسکوپ فضایی اقلیدس آپدیت می‌شود

«اندریاس رودالف»، مدیر عملیات اقلیدس در بیانیه‌ای در این باره گفت: «مشکل سیستم هدایت‌گر اقلیدس چیزی است که همه ما نگرانش بودیم. تیم‌های بخش قلب فنی (ESTEC)، کنترل مأموریت (ESOC)، مرکز اخترشناسی (ESAC) و صنعت در ESA ماه‌ها شب و روز بدون خستگی مشغول کار بوده‌اند، و نمی‌توانم به اندازه کافی بابت عزمشان برای حل این مشکل سپاسگزار باشم. با خوشحالی می‌گویم که آزمایش‌های اولیه خوب به‌نظر می‌رسند. در حال یافتن ستاره‌های بسیار بیشتری در آزمایش‌های خود هستیم، و اگرچه هنوز برای جشن‌گرفتن زود است و باید مشاهدات بیشتری انجام شود، اما نشانه‌ها بسیار نویدبخش هستند.»

تیم‌های سازمان فضایی اروپا یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای حل این مشکل طراحی و آن را روی نسخه آزمایشی همین فضاپیما در مرکز کنترل خود امتحان کرده‌اند. نتیجه این امتحان موفقیت‌آمیز بوده و این به‌روزرسانی به تلسکوپ اقلیدس فرستاده شده است. حالا ESA باید وضعیت این رصدخانه را بررسی کند تا ببیند مشکل برطرف شده است یا خیر. سازمان فضایی اروپا در این زمینه خوشبین است.

ادامه نوشته

عکس خیره‌کننده جیمز وب از یک ستاره جوان

تصویر خیره کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب، ستاره‌ای جوان را در حال پراکندن جت‌های ماده با سرعت مافوق صوت نشان می‌دهد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، به نظر می‌رسد که برخی از قوی‌ترین پدیده‌های کیهان از جوان‌ترین ساکنان آن سرچشمه می‌گیرند. جدیدترین تصویر کیهانی که توسط تلسکوپ جیمز وب ارائه شده، دارای جت‌های ماده‌ای است که از قطب‌های یک ستاره بسیار جوان خارج می‌شوند و با سرعت مافوق صوت از فضا عبور می‌کنند.

این جت‌ها که همگی Herbig-Haro 211 به اختصار HH 211 نامیده می‌شوند، در یک ناحیه پرانرژی از فضا قرار دارند که در فاصله‌ی ۱۰۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی برساووش واقع شده است. در این منطقه، یک پیش ستاره به طور فعال گاز و غبار اطراف را می‌مکد تا بزرگ‌تر شود، اما در عین حال موادی را نیز به فضا می‌ریزد و اخترشناسان این پدیده را جریان دوقطبی می‌نامند. همانطور که این فواره‌های مواد در فضا حرکت می‌کنند، چشم تیزبین جیمز وب توانسته تعامل آن‌ها با مادۀ بین‌ستاره‌ای را به شکل پیچ و تاب‌های درخشان و رنگارنگ ثبت کند.

گمان می‌رود این پیش‌ستاره، یک ستاره دوتایی باشد و احتمالا نمایانگر آن چیزی است که خورشید ما در زمانی که تنها چند ده هزار سال سن و تنها هشت درصد از جرم فعلی‌اش را داشته، بدین شکل بوده است. در بیانیه‌ای که در روز پنجشنبه (۱۴ سپتامبر) منتشر شد، نمایندگان جیمز وب درباره آن نوشتند: « این ستاره در نهایت به ستاره‌ای مانند خورشید تبدیل خواهد شد.»

محققان می‌گویند HH 211 یکی از جوان‌ترین و نزدیک‌ترین نمونه‌ از ستاره‌ای جدید است که ماده را به بیرون پرتاب می‌کند، بنابراین یک جرم ایده‌آل برای رصد جیمز وب به حساب می‌آید. این تلسکوپ از نظر قابلیت‌های فروسرخ خود بی‌سابقه عمل کرده و برای ستاره‌شناسان متحول کننده بوده است زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد از پشت پوشش‌های ضخیم گاز و غباری که ستارگان بسیار جوان را پوشانده‌اند به درون کیهان نگاه کنند. دستیابی به چنین اجرام ستاره‌ای در نهایت به دانشمندان کمک می‌کند تا ساختار شیمیایی و رفتار این اجرام را رمزگشایی کنند.

با مطالعۀ داده‌های مربوط به HH 211، جمع‌آوری‌شده توسط ابزار طیف‌نگار فروسرخ نزدیک جیمز وب، محققان دریافتند که جت‌های ستارگان جوان بسیار کندتر و غنی‌تر از مولکول‌هایی مانند مونوکسید کربن، مونوکسید سیلیکون و هیدروژن مولکولی هستند در حالی که جت‌های خارج شده از ستاره‌های قدیمی‌تر سریع‌تر حرکت می‌کنند.

بر اساس یک مطالعۀ جدید که براساس مشاهدات جیمز وب از HH 211 انجام شده، دلیل اصلی این است که امواج ضربه‌ای احاطه کننده ستاره جوان هنوز به اندازه کافی قوی نیستند که مولکول‌های جت را به اتم‌های جداگانه خرد کنند. HH 211 متعلق به گروهی از اجرام است که به سرعت در حال تکامل هستند.

ادامه نوشته

اطلاعیه مهم

همراهان عزیز لطفا کانال روبیکای ما رو دنبال کنید چون وقتی که مدارس شروع بشه فعالیت من در وبلاگ تا حدودی قطع میشه چون فقط می تونم یک جا فعالیت کنم و اینکه اونجا فیلم هم می زارم اما آپلود فیلم داخل وبلاگ خیلی سخته و من تا به امروز هر کاری کردم نتونستم فیلمی که همراه مطالب هست رو آپلود کنم.

پس لطفا کانال روبیکا رو دنبال کنید.

faza_news@ رو در قسمت پیامرسان روبیکا جست و جو کنید و بعدش هم پیوستن رو بزنید،همچنین اگه این عبارت رو در قسمت ویترین جست و جو کنید می تونید صفحه روبینو ما رو دنبال کنید.

با تشکر از همراهی شما

یک سال حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ فضانورد ناسا رکوردشکنی می‌کند

«فرانک روبیو» ساعت 9:09 دوشنبه شب، 20 شهریورماه، به اولین آمریکایی تبدیل خواهد شد که یک سال کامل را در فضا سپری کرده است.

«فرانک روبیو»، فضانورد ناسا، امشب در ایستگاه فضایی بین‌المللی رکوردشکنی خواهد کرد. در ساعت 9:09 دوشنبه شب (20 شهریورماه) به وقت ایران، مدت‌زمان حضور او در فضا از 355 روز و 3 ساعت و 45 دقیقه ثبت‌شده توسط دیگر فضانورد ناسا، «مارک ونده‌هی» از سال 2022 فراتر خواهد رفت.

طبق گزارش Space.com، با توجه به اینکه روبیو تا 5 مهرماه به زمین برنمی‌گردد، او به‌زودی به اولین آمریکایی و یکی از شش فضانوردی تبدیل خواهد شد که یک سال کامل را در ایستگاه فضایی سپری کرده‌اند. او درنهایت پس از 371 روز حضور در مدار به زمین بازمی‌گردد.

حضور روبیو در ایستگاه فضایی بین‌المللی

روبیو در 21 سپتامبر سال 2022 از زمین جدا شد. او به‌همراه سایر همکارانش که ازجمله «سرگئی پروکوپیف» و «دیمیتری پتلین»، فضانوردان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) هستند، سوار بر فضاپیمای سایوز ام‌اس-22، به‌سمت ایستگاه فضایی رفتند و قرار بود پس از حدود شش ماه به زمین بازگردند.

سپس در 14 دسامبر، زمانی که پروکوپیف و پتلین درحال آماده‌شدن برای پیاده‌روی فضایی خود بودند، کنترلرهای پرواز روسی پارامترهای خاصی را دریافت کردند که نشان می‌داد سیستم خنک‌کننده بیرونی فضاپیمای سایوز MS-22 درحال ازدست‌دادن فشار است. همین امر باعث شد تا حضور پروکوپیف، پتلین و روبیو در ایستگاه فضایی شش ماه دیگر تمدید شود.

روبیو در مصاحبه‌ای با برنامه «صبح بخیر آمریکا» شبکه ABC گفت:

«باعث افتخار است که به یکی از افرادی تبدیل شوم که یک سال را در فضا سپری کرده است. مطمئناً این رکورد به‌زودی دوباره شکسته خواهد شد.»

همچنین پروکوپیف و پتلین، پنجمین و ششمین فضانورد روسی هستند که یک سال را در فضا سپری کرده‌اند، اما آن‌ها برای اولین‌بار این کار را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده‌اند. «موسی ماناروف»، «ولادیمیر تیتوف» و «والری پولیاکوف»، فضانوردان دوران شوروی، هرکدام بیش از 365 روز در ایستگاه فضایی سابق میر حضور داشتند. والری پلیاکوف که در سال 2022 درگذشت، رکورد طولانی‌ترین مأموریت فضایی را با 437 روز حضور در فضا از آن خود کرده است

ادامه نوشته

ناسا با ابزار MOXIE موفق به تولید 122 گرم اکسیژن در مریخ شد

MOXIE موفق شده تا در سیاره سرخ 122 گرم اکسیژن تولید کند.

ناسا موفق شد تا با ابزار ماکسی (MOXIE) برای شانزدهمین و آخرین بار از طریق مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) در مریخ اکسیژن تولید کند.

«پاملا ملروی»، معاون اول ناسا در بیانیه این سازمان می‌گوید:

«عملکرد چشمگیر MOXIE نشان می‌دهد که استخراج اکسیژن از جو مریخ امکان پذیر است، اکسیژنی که می‌تواند در آینده به تأمین هوای قابل تنفس یا پیشران موشک فضانوردان کمک کند. توسعه فناوری‌هایی که به ما امکان استفاده از منابع ماه و مریخ را ارائه می‌کند، برای حضور طولانی‌مدت در ماه بسیار مهم است.»

تولید اکسیژن در مریخ توسط MOXIE

از زمانی که Perseverance در سال 2021 روی مریخ فرود آمده است، ماکسی در مجموع 122 گرم اکسیژن تولید کرده است، چیزی به اندازه میزان اکسیژنی که یک سگ کوچک در 10 ساعت به آن نیاز دارد. MOXIE در کارآمدترین حالت خود قادر به تولید 12 گرم اکسیژن در ساعت با خلوص 98 درصد بوده که این عملکرد دو برابر بهتر از اهداف اولیه ناسا است.

همچنین این ابزار با موفقیت تمام الزامات فنی خود را تکمیل کرده و در طول یک سال کامل مریخ در شرایط مختلفی کار کرده است.

در حالی که بسیاری از ابزارهای Perseverance با توجه به هدف علمی اولیه آن طراحی و ساخته شده‌اند، اما MOXIE بر اکتشافات انسانی آینده تمرکز دارد. در واقع ناسا با این ابزار برای اولین بار از فناوری استفاده کرده که می‌تواند در آینده باعث زنده ماندن انسان‌ها در سیاره سرخ شود.

وجود یک سیستم تولید اکسیژن می‌تواند به شیوه‌های مختلفی در مأموریت‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرد، اما مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند استفاده به‌عنوان منبع پیشران موشک باشد که در هنگام بازگشت فضانوردان به زمین مورد نیاز است.

دانشمندان ناسا در برنامه‌های آینده خود قصد دارند تا یک سیستم کامل ایجاد کنند که شامل یک ژنراتور اکسیژن مانند MOXIE و همچنین راهی برای مایع کردن و ذخیره آن اکسیژن می‌شود.

ادامه نوشته

امروز در فضا: موشک آریان ۵ بزرگ‌ترین ماهواره یوتلست را پرتاب کرد

یوتلست کانکت VHTS با سرعت لحظه‌ای ۵۰۰ گیگابیت در ثانیه، دسترسی به اینترنت پر سرعت را در سراسر اروپا ارائه می‌دهد.

یوتلست کانکت VHTS با سرعت لحظه‌ای ۵۰۰ گیگابیت در ثانیه، دسترسی به اینترنت پر سرعت را در سراسر اروپا ارائه می‌دهد.

۷ سپتامبر ۲۰۲۲ موشک قدرتمند اروپایی آریان ۵، ماهواره ارتباطی یوتلست کانکت VHTS را از آمریکای جنوبی پرتاب کرد.

این ماهواره درست کمتر از ۲۹ دقیقه پس از پرتاب در مدار زمین قرار گرفت و بزرگ‌ترین ماهواره‌ای است که توسط سازنده ایتالیایی- فرانسوی ساخته‌ شده‌ است.

یوتلست کانکت VHTS با سرعت لحظه‌ای ۵۰۰ گیگابیت در ثانیه، دسترسی به اینترنت پر سرعت را در سراسر اروپا ارائه می‌دهد و هزینه آن نسبت به شبکه‌های فیبر نوری کمتر است.

نمایندگان آریان اسپیس افزودند که یوتلست کانکت VHTS نیاز اتصال شبکه‌های مخابراتی ثابت و سیار را در زمین، دریا یا آسمان برطرف خواهد کرد.

این ماهواره احتمالاً ۱۵ سال در مدار زمین کار می‌کند.

مأموریت پرتاب یوتلست یکی از معدود مأموریت‌های باقی‌مانده برای آریان ۵ بود که در اواسط دهه ۱۹۹۰ عرضه شد. این موشک سابقه بیش از ۱۰۰ مأموریت را برای خود دارد.

آریان اسپیس درحال توسعه جانشین این موشک، آریان ۶ است که انتظار می‌رود برای اولین‌بار در سال پیش رو پرواز کند.

ادامه نوشته

تصویر روز ناسا: ابر ماژلانی بزرگ

ابر ماژلانی بزرگ در فاصله 160,000 سال نوری قرار دارد و پرجرم‌ترین کهکشان اقماری راه شیری است.

در این پرتره‌ کهکشانی دقیق، ابر ماژلانی بزرگ در فاصله 160,000 سال نوری در صورت فلکی «ماهی طلایی» (Dorado) دیده می‌شود.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

دریانورد پرتغالی قرن شانزدهم، «فردیناند ماژلان» (Ferdinand Magellan) و خدمه‌اش در طول نخستین پیراناوبری یا دورزدن کامل زمین (Circumnavigation) زمان زیادی را برای مطالعه آسمان نیم‌کره جنوبی گذراندند. آن‌ها دو جرم تار ابر مانند که به راحتی برای منجمان نیم‌کره جنوبی قابل مشاهده‌اند را رصد کردند. این دو جرم «ابرهای ماژلانی» نام دارند که اکنون به عنوان کهکشان‌های اقماری کهکشان بسیار بزرگ‌تر و مارپیچی راه شیری شناخته می‌شوند.

ابر ماژلانی بزرگ با وسعت 15,000 سال نوری یا بیشتر، پرجرم‌ترین کهکشان اقماری راه شیری و منزلگاه نزدیک‌ترین ابرنواختر دوران معاصر به نام SN 1987A است. ناحیه بارز بالای مرکز 30 Doradus نام دارد که به سحابی پرشکوه «رتیل» نیز معروف است. این ناحیه یک منطقه عظیم ستاره‌ساز با وسعت 1,000 سال نوری است.

ادامه نوشته

آب نوشیدنی در فضا چگونه تامین می‌شود؟

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی همان نیازهای اولیه انسان در زمین مثل احتیاج به غذا، آب، هوا و البته استفاده از توالت را دارند. دانشمندان بتازگی توانستند ۹۸ درصد از ادرار و عرق فضانوردان را بازیابی کرده و آن را به آبی تمیز برای آشامیدن تبدیل کنند.

ایستگاه فضایی بین المللی سالانه به حدود ۶۸۰۰ کیلوگرم آب و مواد مصرفی نیازمند هستند که باید از سطح زمین برای فضانوردان ارسال شود. با توجه به حضور دائمی ۶ فضانورد در ایستگاه فضایی، سالانه هزینه بسیار زیادی صرف انتقال آب سالم و آشامیدنی به این ایستگاه می گردد. به همین منظور، ناسا با سامانه کنترل محیطی و پشتیبانی حیات که بتازگی بروزرسانی شده، توانست ۹۸ درصد ادرار و عرق بدن فضانوردان ایستگاه فضایی را به آب آشامیدنی تبدیل کند. این نرخ پیش از این ۹۳ درصد بود.

هر فضانورد به طور متوسط در ایستگاه فضایی روزانه به ۴ تا ۵ لیتر آب نیاز دارد. بنابراین آبی که به ایستگاه فضایی ارسال می‌شود، به دلیل ارزش بالا بارها، بازیافت می‌شود. این آب آشامیدنی از ادرار، رطوبت‌محیط و عرق خدمه ایستگاه در هنگام انجام وظایف روزانه بدست می‌آید.

دانشمندان با یک وسیله شگفت‌انگیز نه تنها آب زاید را به آب آشامیدنی بدل می‌کند که رطوبت آزاد شده در هوای کابین از تنفس و عرق خدمه را جذب و آن را نیز بازیافت می‌کند. ابتدا ادرار از یک سری فیلترهای ویژه عبور می‌کند، سپس یک راکتور شیمیایی هر اثری کوچکی از مواد کثیف باقی‌مانده را تجزیه می‌کند.

پس از آن، حس‌گرها خلوص آب را بررسی می‌کنند و در صورت رضایت‌بخش نبودن کیفیت آب، این فرآیند دوباره تکرار می‌شود تا زمانی که آب کاملا برای نوشیدن مناسب باشد. در این مرحله سیستم کنترل شرایط محیطی و پشتیبانی از حیات به آب تمیز ید اضافه می‌کند تا از رشد میکروب‌های کوچک در آن جلوگیری و آن را برای استفاده فضانوردان ذخیره کند.

“کریستوفر براون” یکی از اعضای تیم در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، می‌گوید: «این یک گام بسیار مهم در بخش تکامل سیستم‌های حمایت از حیات است. فرض کنید که ۴۵ لیتر آب را در فضا جمع‌آوری می‌کنید. حدود یک لیتر آن را از دست می‌دهید و ۹۸ درصد دیگر به چرخش خود ادامه می‌دهد. حفظ این چرخه یک دستاورد بسیار عالی است.»

“جیل ویلیامسون” مدیر پروژه آب ناسا، گفت: «فضانوردان ادرار نمی‌نوشند. این آب آشامیدنی است که بازیافت، فیلتر و تمیز شده است. حتی تمیزتر از آبی است که ما اینجا روی زمین می‌نوشیم.»

در واقع هرچقدر آب و اکسیژن کمتری برای ارسال وجود داشته باشد، پرتابگر با اضافه بار کمتری به فضا می‌رود و هزینه‌ی کمتری هم برای ناسا دارد. همینطور این روش جدید به تامین آب مورد نیاز فضانوردان در سفرهای آینده به ماه و مریخ کمک می‌کند.

ادامه نوشته

برنامۀ بلندپروازانه چین برای سفر به ماه

برنامه‌های چین برای فرود فضانورد خود روی ماه تا سال ۲۰۳۰ احتمالاً شامل یک جفت موشک برای انجام این ماموریت خواهد بود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، چین به تازگی از برنامه‌های خود برای پرواز یک جفت موشک به کره ماه تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است که یکی حامل فرودگر سطح ماه است که قرار است فضانوردان چینی را در سطح ماه بگرداند، در حالی که دیگری خودِ فضانوردان را به ماه خواهد آورد.

یک مهندس عضو آژانس فضایی خدمه چین(CMSA) روز گذشته به رسانه‌های دولتی چین گفت که هر دو موشک به طور مستقل به مدار ماه می‌رسند و پس از یک فرود موفقیت آمیز، فضانوردان برای فرود بر روی سطح ماه سوار بر کاوشگر قمری خود می‌شوند.

چین با این رویکردِ دو پرتابی تلاش می‌کند تا روی یک چالش فناورانه مهم که در برنامه فضایی رو به رشد خود با آن مواجه است، کار کند و آن، فقدان یک موشک فوق سنگین و با ظرفیت بالا مانند موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) ناسا یا موشک فالکون‌هِوی شرکت اسپیس‌ایکس است.

یک مأموریت سرنشین‌دار به سطح ماه باید بتواند هم خدمه انسانی و هم کاوشگر ماه را با خود حمل کند، همچنین اکسیژن، آب، تجهیزات و سایر موارد ضروری برای این مأموریت را همراه داشته باشد که همگی به وزن محموله موشک در حال بلند شدن می‌افزایند.

با تقسیم این وظیفه به دو بخش، موشک «لانگ مارچ ۵» چین که به عنوان یک موشک پرتابی سنگین طبقه‌بندی می‌شود، حداقل از لحاظ تئوری قادر به انجام این ماموریت دو مرحله‌ای خواهد بود. چین همچنین برنامه‌هایی برای یک جفت موشک فوق سنگین به نام‌های «لانگ مارچ ۹» و «لانگ مارچ ۱۰» دارد که باید بتواند یک ماموریت سرنشین‌دار را در یک پرتاب به سطح ماه برساند.

در طول نشستی که در “ووهان” چین برگزار شد، ژانگ هایلیان، معاون ارشد مهندسی CMSA توضیح داد که هنگامی که فضانوردان چینی در ماه به اهداف علمی خود برسند و نمونه‌هایی از سطح ماه جمع‌آوری کنند، فرودگر، خدمه را به فضاپیمای واقع در مدار ماه برمی‌گرداند و از آنجا، این ماموریت سفر بازگشت خود را به زمین آغاز خواهد کرد.

رقابت برای بازگرداندن بشر به کره ماه در سال‌های اخیر شدیدتر شده است و چین و ایالات متحده به منابع معدنی بالقوه ماه ابراز علاقه کرده‌اند. آمریکا در مورد برنامه‌های خود برای تاسیس یک پایگاه دائمی در ماه بسیار امیدوار است و می‌خواهد از آن به عنوان پله‌ای برای انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به دنیاهای دیگر مانند مریخ استفاده کند.

ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ فضانوردان را به ماه بازگرداند که اولین فرود خدمه از سال ۱۹۷۲ خواهد بود. چین قبلاً به دنبال انجام یک ماموریت سرنشین‌دار تا سال ۲۰۲۷ بوده است، اما این جدول زمانی در اوایل سال جاری به سال ۲۰۳۰ به عقب رانده شد.

پژوهشگران چینی فعالانه در حال توسعه اجزای مختلف برای انجام فرود روی ماه، از جمله سیستم‌های پرتاب فوق سنگین لانگ مارچ، یک فضاپیمای خدمه نسل جدید، یک فرودگر ماه و یک ماه‌نورد با قابلیت حمل فضانوردان هستند. همچنین پیشنهاداتی در مورد چگونگی ایجاد پایگاه‌های دائمی روی سطح ماه ارائه کرده‌اند.

چین در سال ۲۰۲۰ با بازگرداندن موفقیت آمیز نمونه‌هایی از سطح ماه از طریق یک ماموریت بدون سرنشین، به نقطه عطف مهمی دست یافت و خود را به سومین کشوری تبدیل کرد که پس از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، قطعات سطح ماه را به زمین بازمی‌گرداند.

ادامه نوشته

نوع جدیدی از ستارگان کشف شد

ستاره‌شناسان نوع جدیدی از ستاره را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد که سرنخ مهمی برای حل یک معمای طولانی مدت کیهانی باشد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این ستاره پرجرم هلیومی دارای یک میدان مغناطیسی فوق‌العاده قوی است، به این معنی که می‌تواند مرحله مقدماتی یک مگنتار(مغنااختر) باشد که یک پوسته ستاره‌ای متراکم است که تاکنون منشأ ناشناخته‌ای دارد.

این منظومه دو ستاره‌ای که HD 45166 نام دارد حدود ۳۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی تک‌شاخ قرار دارد. ستاره اولیه آن بزرگ است و بیشتر از هلیوم ساخته شده و مشاهدات نشان می‌دهد که دارای برخی ویژگی‌های غیرقابل توضیح است. بنابراین محققان با استفاده از طیف وسیعی از ابزارها در سراسر جهان، در حال بررسی آن هستند.

اکنون داده‌های جدید نشان می‌دهند که این ستاره دارای میدان مغناطیسی فوق‌العاده قوی ۴۳ هزار گاوسی است، این در حالی است که به عنوان مثال میدان مغناطیسی خورشید خودمان تنها ۱۰ گاوس قدرت دارد. این ستاره اولیه، منظومه HD 45166 را تبدیل به مغناطیسی‌ترین ستاره‌ای می‌کند که تاکنون کشف شده است.

“تومر شنار” نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «کشف نوع جدیدی از اجرام نجومی، هیجان‌انگیز است. به خصوص زمانی که در تمام مدت از معرض دید پنهان بوده باشد. این کشف نه تنها یک نوع کاملاً جدید از ستارگان است، بلکه ممکن است به توضیح یک ناهنجاری نجومی دیگر که ستاره‌های نوترونی با میدان‌های مغناطیسی فوق‌العاده قوی معروف به مگنتارها هستند، کمک کند.»

تاکنون چند ۱۰ مورد از این اجرام تایید شده است و در حالی که اعتقاد بر این است که آنها در هنگام فروپاشی ستارگان پرجرم تشکیل می‌شوند، مشخص نیست که چرا فقط برخی از این اجرام به میدان مغناطیسی قدرتمندی دست پیدا می‌کنند و به مگنتار تبدیل می‌شوند، در حالی که برخی دیگر چنین نمی‌کنند و به ستاره‌های نوترونی معمولی تبدیل می‌شوند.

ستاره نوترونی، هسته‌ی فروپاشی‌شده‌ی ستاره غول پیکر و پرجرمی ‌است که جرم آن در مجموع بین ۱۰ تا ۲۵ جرم خورشید بوده، به ‌ویژه اگر ستاره‌ی فروپاشیده غنی از فلز بوده ‌باشد. وقتی یک ستاره ذخیره هلیم خود را به پایان می‌رساند، منبسط می‌شود و دیگر توان تحمل نیروی گرانشی حاصل از هسته خود را ندارد. در نتیجه هسته در خود فرو می‌پاشد. هسته‌ی این اجرام از پوسته‌ای به جنس جامد(غالبا آهن) و درونشان به جنس مایعی با چگالی بالا است.

مگنتار(Magnetar) یا ستاره مغناطیسی یا مغنااختر نیز نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد. پژوهشگران این مطالعه معتقدند که HD 45166 به احتمال زیاد در هنگام مرگ به یک مگنتار فرو می‌پاشد و میدان مغناطیسی بسیار قوی‌تری با قدرت ۱۰۰ تریلیون گاوس به دست می‌آورد که غیر قابل تصور است.

مشاهدات و رصدهای بیشتر می‌تواند ستاره‌های مشابه دیگری را که به نظر می‌رسد اجداد مغناطیسی هستند، نشان دهد که در نهایت می‌تواند به این سوال دیرینه پاسخ دهد که آنها از کجا آمده‌اند. این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

ادامه نوشته

جستجوی “ماده تاریک” با ساعت‌ اتمی

ساعت‌ اتمی جستجو برای ذرات فوق‌سبک و مطالعه ماده تاریک را در آزمایشگاه امکان‌پذیر می‌سازد. دانشمندان از ساعت‌های اتمی برای بررسی برخی از بزرگترین اسرار کیهان، از جمله ماهیت ماده تاریک، در آزمایشگاه استفاده می‌کنند. در این فرآیند، آنها می‌گویند که کیهان‌شناسی و اخترفیزیک را به زمین می‌آورند.

این پروژه که با همکاری دانشگاه ساسکس و آزمایشگاه ملی فیزیک(NPL) در بریتانیا انجام می‌شود، از این ساعت‌های فوق‌العاده دقیق برای شکار ذرات فوق‌سبک تاکنون ناشناخته، استفاده می‌کند. این ذرات می‌توانند به ماده تاریک متصل شوند. ماده تاریک، ماده اسرارآمیزی است که طبق تخمین ۸۵ درصد از کل جرم کیهان را تشکیل می‌دهد، اما برای ما نامرئی است. زیرا با نور یا تابش الکترومغناطیس، برهم‌کنش ندارد. دانشمندان بر این باورند که بیشتر کهکشان‌ها توسط ابری از ماده تاریک احاطه شده‌اند، اما حضور آن را تنها می‌توان با تاثیر گرانشی، استنباط کرد.

“خاویر کالمت” سرپرست پروژه و استاد فیزیک در دانشگاه ساسکس گفت: «جهان ما آن‌طور که می‌شناسیمش، توسط قوانین فیزیک اداره می‌شود، بنابراین گرانش توسط نسبیت عام و فیزیک ذرات توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات کنترل می‌شود. ما انحرافات از این قوانین را «شکست در فیزیک» می‌نامیم؛ اساسا، این مترادف فیزیک جدید فراتر از درک فعلی ما از جهان است. این فیزیک جدید می‌تواند برای توضیح ماهیت ماده تاریک مورد استفاده قرار گیرد، چیزی که در مدل استاندارد فیزیک نمی‌گنجد.»

“کالمت” ادامه داد: «یکی از بزرگترین رازها ماهیت ماده تاریک است. ما می‌دانیم که وجود دارد، تاثیر آن را در جهان خود می‌بینیم، اما توضیح معتبری در مدل استاندارد فیزیک ذرات برایش نداریم. باید فیزیک جدیدی وجود داشته باشد، اما نمی‌دانیم چگونه این ذرات جدید را توصیف کنیم و چگونه آن‌ها را به آنچه از ماده می‌دانیم، متصل کنیم.»

طبق قوانین فیزیک، ساعت‌ باید با تیک‌تاک ثابتی حرکت کند، اما فیزیک فراتر از محدوده مدل استاندارد، بارهای کوچکی در سطوح انرژی اتمی ایجاد می‌کند. این باید بر سرعت تیک‌تاک ساعت‌ها تاثیر بگذارد، اما این تغییرات آن‌قدر کم است که فقط با یک ساعت فوق‌العاده دقیق قابل تشخیص است و این‌جاست که ساعت‌های اتمی وارد می‌شوند.

“کالمت” گفت: «ساعت‌های اتمی کیهان‌شناسی و اخترفیزیک را به زمین می‌آورند و امکان جستجو برای ذرات فوق‌سبک را می‌دهند که می‌توانند ماده تاریک را در آزمایشگاه توضیح دهند.» ساعت‌های اتمی زمان را با استفاده از اتم‌هایی با دو حالت انرژی پتانسیل اندازه‌گیری می‌کنند. وقتی اتم‌ها انرژی جذب می‌کنند، به سطح انرژی بالاتر می‌روند. سپس، آن‌ها در نهایت این انرژی را آزاد می‌کنند و به سطح انرژی پایین‌تر برمی‌گردند.

در ساعت‌های اتمی، گروه‌هایی از اتم‌ها با قرار گرفتن در یک سطح انرژی بالاتر با استفاده از انرژی مایکروویو آماده می‌شوند و نرخ مشخصه و ثابتی که در آن بین سطوح ارتعاش دارند – فرکانس‌های تشدید – برای اندازه‌گیری دقیق زمان استفاده می‌شود. برای مثال، تمام اتم‌های سزیم در یک فرکانس تشدید می‌شوند، به این معنی که اندازه استاندارد یک ثانیه را می‌توان به شکل ۹،۱۹۲،۶۳۱،۷۷۰ سیکل سزیم تعریف کرد. از آن‌جا که این چرخش در ثانیه با تغییرات بسیار کمتری نسبت به مثلا چرخش آونگ اتفاق می‌افتد، ساعت‌های اتمی را فوق‌العاده دقیق می‌کند.

“کالمت” توضیح داد: «به‌تازگی دریافته‌ایم که ماده تاریک می‌تواند از ذرات فوق سبکی ساخته شده باشد که با ماده معمولی تعامل به شدت ضعیفی دارند. اگر این‌طور باشد، ماده تاریک اساسا مانند یک موج کلاسیک رفتار می‌کند که با الکترون‌ها و پروتون‌ها در تعامل است. این موج ماده تاریک، چند ضربه کوچک به این ذرات وارد می‌کند.»

“کالمت” افزود که این امر منجر به تغییر زمانی در ثابت‌های بنیادی جهان، مانند ثابت «آلفا» می‌شود که معیاری برای جفت شدن ذرات قوی از طریق نیروی الکترومغناطیسی و جرم پروتون است. از آن‌جایی که ساعت‌های اتمی دستگاه‌های بسیار دقیقی هستند، می‌توانند این ضربات را تشخیص دهند.

وی افزود: «با مقایسه دو ساعت که یکی نسبت به تغییرات آلفا حساس است و دیگری نسبت به تغییرات آلفا حساسیت کمتری دارد، می‌توانیم محدودیتی در تغییرات زمانی این ثابت بنیادی به دست آوریم.»

“کالمت” فکر می‌کند که این تکنیک به طور بالقوه می‌تواند برای بررسی جنبه مشکل‌ساز دیگری از جهان برای فیزیکدانان نیز مورد استفاده قرار گیرد: انرژی تاریک، نیروی ناشناخته‌ای که انبساط پرشتاب کیهان را هدایت می‌کند. این نتایج قرار است در نسخه بعدی مجله New Journal of Physics منتشر شود.

ادامه نوشته

اسکن هزاران ستاره چه نتیجه‌ای داشت؟

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس از یک تلسکوپ رادیویی برای مطالعه‌ی 11680 ستاره استفاده کردند که قبلاً با تلسکوپ فضایی TESS رصد شده بود. آنها به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد هیچ موجود هوشمندی در فاصله‌ی نزدیک‌تر از 360 سال نوری از ما وجود ندارد.

به گزارش بیگ بنگ، تیمی از دانشمندان به سرپرستی “ژان لوک مارگوت” از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، نتایج مطالعه‌ی ۱۱۶۸۰ ستاره‌ی نسبتاً نزدیک به زمین را منتشر کردند. این به عنوان بخشی از برنامه‌ی جستجوی حیات بیگانه تحت عنوان «آیا تو در کیهان تنها هستی؟» برگزار شد.

اساس این برنامه، با تحقیقات “ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران”(TESS) بدست آمد. این امر به دانشمندان فرصت داد تا بسیاری از اجرامی که می‌توانند سیاره باشند را شناسایی کنند، بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند که آیا می‌توان در اطراف آنها سیگنال رادیویی را شناسایی کنند یا خیر.

محققان برای انجام این کار از تلسکوپ رادیویی رصدخانه گرین بنک استفاده کردند. این تحقیق از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ طول کشید. دانشمندان مشاهداتی را در طول موج‌های ۱.۱۵ تا ۱.۷۳ گیگاهرتز انجام دادند.

چه چیزی مانع از دریافت سیگنال می‌شود؟

دلیل انتخاب این طول موج این است که در واقع «پنجره‌ای» را نشان می‌دهد که در آن گاز و غبار میان‌ستاره‌ای عملاً امواج رادیویی را جذب نمی‌کنند. در واقع دانشمندان معتقدند که اگر بیگانگان سعی در ارسال سیگنال داشته باشند، این کار در این “فرکانس‌ها” انجام می‌شود.

محققان در مجموع توانستند بیش از ۳۷ میلیون سیگنال مختلف را ضبط نمایند. و سپس جالب‌ترین مسئله شروع شد. آنها از یک شبکه بین‌المللی از دانشمندان آماتور برای پردازش این سیگنال‌ها استفاده کردند. به هر حال، منابع تابش طبیعی زیادی در این محدوده وجود دارد. به ویژه، در منظومه شمسی، این منبع سیارۀ مشتری است. بنابراین، باید انتظار داشته باشیم که غول‌های گازی دیگر یا حتی سیارات مشابه زمین، بتوانند بر نتیجه‌ی تحقیقات تأثیر بگذارند.

هیچ بیگانه‌ای وجود ندارد؟

پس از اینکه داوطلبان “سیگنال‌ها” را پردازش کردند، مشخص شد که همه‌ی آنها کاملاً طبیعی بودند. این باعث شد دانشمندان به این نتیجه برسند که در فاصله‌ی ۳۶۰ سال نوری از زمین، در اطراف هیچ ستاره‌ای با احتمال ۹۸.۷ درصد، هیچ فرستنده‌ی رادیویی وجود ندارد.

این خبر ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد، اما در واقع به این معنی نیست که ما تنها موجودات هوشمند در کیهان هستیم. حتی پس از چنین تخمین‌هایی، هنوز فضای کافی در کهکشان ما برای صدها و هزاران تمدن وجود دارد. و شاید آنها حتی نزدیک‌تر باشند، فقط به دلایلی سیگنال‌های خود را ارسال نمی‌کنند!

ادامه نوشته

هند فضاپیمای نخستین مأموریت خورشیدی خود را با موفقیت پرتاب کرد

مأموریت Aditya-L1 هند که برای بررسی و رصد خورشید طراحی شده است، با موفقیت از زمین جدا شد تا به‌سمت مقصد برود.

هند تنها 10 روز پس از فرود موفق روی قطب جنوب ماه، با موفقیت اولین فضاپیمای رصد فضایی خورشید خود را پرتاب کرد. این مأموریت با نام Aditya-L1 می‌خواهد خورشید و اثر آن بر محیط پیرامون زمین و دیگر سیارات را بررسی کند.

فضاپیمای Aditya-L1 امروز صبح ساعت 11:50 به وقت محلی سوار بر راکت PSLV-XL هند از مرکز فضایی «ساتیش داوان» از جنوب این کشور پرتاب شد. این فضاپیما با طی مسافتی 1.5 میلیون کیلومتر در حدود 125 روز دیگر (معادل بالغ بر چهار ماه) به مقصد خود در یکی از نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید می‌رسد.

البته فضاپیمای Aditya-L1 ابتدا به‌ مدت 16 روز در مدار زمین باقی می‌ماند و پنج مانور را پشت‌سر می‌گذارد تا سرعت لازم برای حرکت به‌سمت مقصد اصلی خود را پیدا کند. در ادامه در روز 110 مأموریت، فضاپیمای هند مانور ورود به مدار نقطه لاگرانژی L1 را انجام می‌دهد.

مأموریت Aditya-L1 هند برای بررسی خورشید چه اجزایی دارد؟

سازمان فضایی هند (ISRO) هفت قطعه یا محموله را روی Aditya-L1 نصب کرده است. از این میان، چهار محموله به‌عنوان حسگر و سه محموله به‌عنوان آزمایشگاه محلی عمل می‌کنند. ازجمله تجهیزات این مأموریت می‌توان به تاج‌نگار خورشیدی، وسیله‌ای برای تصویربرداری فرابنفش از خورشید، یک طیف‌سنج پرتو ایکس، تحلیل‌گر ذرات طوفان‌های خورشیدی، تحلیل‌گر پلاسما و مغناطیس‌سنج سه‌محوره دیجیتال با رزولوشن بالا اشاره کرد.

ابزارهای این مأموریت سه بخش اساسی خورشید را بررسی می‌کنند: فوتوسفر، کروموسفر و تاج خورشید. سه آزمایشگاه موجود در این فضاپیما نیز برای بررسی محیط نقطه لاگرانژی L1 استفاده می‌شوند.

گفتنی است که سازمان فضایی اروپا (ESA) در مأموریت Aditya-L1 به ISRO کمک خواهد کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که درزمینه ردیابی، ارسال فرمان‌ها و دریافت اطلاعات به کمک همتایان هندی خود می‌رود تا در انجام این مأموریت به آن‌ها یاری برساند.

اروپایی‌ها با ماهواره‌های بزرگی که ازجمله در استرالیا، اسپانیا و آرژانتین دارند، بیش از هر چیز به ISRO کمک می‌کنند تا ارتباط خود را با Aditya-L1 حفظ کند.

ادامه نوشته

ماموریت بعدی هند به مقصد خورشید

سازمان فضایی هند(ISRO) در حال آماده‌سازی یک ماموریت فضایی جدید است. این ماموریت که Aditya-L1 نام دارد قصد دارد خورشید را مطالعه کند.

ماموریت Aditya-L1 که در هفته اول سپتامبر به پرواز در خواهد آمد، دربارۀ بادهای خورشیدی و تأثیر آن‌ها بر زمین تحقیق خواهد کرد. بادهای خورشیدی جریانی از ذرات باردار (پلاسما) دارای انرژی هستند که از طرف خورشید به فضا منتشر می‌شوند. این بادها با برخورد به سطوح بالایی جو زمین باعث ایجاد شفق قطبی و حتی گاهی تداخل جریان‌های برق و سیستم‌های ارتباطاتی می‌شوند. با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در این ماموریت، دانشمندان امیدوارند به درک بهتری از تأثیر خورشید بر الگوهای آب و هوایی زمین برسند.

سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد این فضاپیما روز 11 شهریور به فضا پرتاب می‌شود. پس از پرتاب، فضاپیما تقریباً به ۱۰۹ روز زمان نیاز دارد تا به مدار خود در نقطه لاگرانژ ۱ (L1) برسد. این مدار 1.5 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و بین زمین و خورشید قرار دارد. این مدار استراتژیک امکان مصرف کمتر سوخت در طول ماموریت را فراهم می‌کند.

ماموریت Aditya-L1 یک گام مهم برای هند در زمینه پژوهش های خورشیدی است. داده‌های جمع‌آوری شده در این ماموریت می‌توانند درک‌ ما از خورشید و تأثیر آن بر آب و هوای سیاره‌مان را افزایش دهند. اهداف علمی مختلفی مانند بررسی دینامیک اتمسفر فوقانی خورشیدی، بررسی گرمایش کرومسفری و تاجی، مشاهده ذرات در محل و محیط‌های پلاسما و مطالعه فیزیک تاج خورشیدی و مکانیسم گرمایش را دنبال می‌کند.

ماموریت چاندرایان ۳ که با موفقیت در قطب جنوب ماه فرود آمد، بودجه‌ای برابر با تقریباً 75 میلیون دلار داشت. اما دولت هند در سال 2019 حدود 45 میلیون دلار برای ماموریت Aditya-L1 تصویب کرد.

ادامه نوشته

کشف گوگرد در قطب جنوب ماه

ماه‌نورد هندی، وجود گوگرد و چند عنصر دیگر را در قطب جنوب ماه تأیید کرد و اکنون به دنبال نشانه‌های آب یخ‌ زده است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO) اعلام کرد ماه‌نورد این کشور حدود یک هفته پس از فرود تاریخ‌ساز خود روی ماه و در حالی که به دنبال نشانه‌هایی از آب یخ‌زده بوده، وجود گوگرد را در نزدیکی قطب جنوب ماه تأیید کرده و چندین عنصر دیگر را نیز در این منطقه یافته است.

سازمان تحقیقات فضایی هند در وب‌سایت خود نوشت: تجهیزات طیف‌سنج لیزری ماه‌نورد، آلومینیوم، آهن، کلسیم، کروم، تیتانیوم، منگنز، اکسیژن و سیلیکون را نیز در سطح ماه شناسایی کردند. ماه‌نورد «پراگیان» پس از فرود کاوشگر «چاندرایان-۳» در نزدیکی قطب جنوب ماه، رها شد. این ماه‌نورد وظیفه دارد در مدت ۱۴ روز آزمایش‌هایی را در این منطقه انجام دهد.

سازمان تحقیقات فضایی هند در ادامه نوشت: ماه‌نورد وجود گوگرد را بدون ابهام تایید کرد. همچنین، در جستجوی نشانه‌هایی از آب یخ‌زده است که می‌تواند به ماموریت‌های آینده فضانوردان، به عنوان منبع بالقوه آب آشامیدنی یا سوخت موشک کمک کند. همچنین ماه‌نورد پراگیان، برای اولین‌بار از کاوشگر ویکرام، در حالی که این هر دو به اکتشاف پیشگامانه خود در نیمه‌ی راه ماموریت چاندرایان-۳ ادامه می‌دهند، عکاسی کرد.

«سریدهارا سومانات» رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند گفت که ماه‌نورد قرار است جو ماه و فعالیت لرزه‌ای آن را نیز مطالعه کند. روز دوشنبه، زمانی که ماه‌نورد به دهانه‌ای با عرض چهار متر نزدیک شد، مسیر آن دوباره تحت برنامه‌ریزی قرار گرفت. سازمان تحقیقات فضایی هند گفت: اکنون ماه‌نورد به آسودگی در مسیر جدیدی حرکت می‌کند.

ماه‌نورد با سرعت آهسته حدود ۱۰ سانتی‌متر در ثانیه حرکت می‌کند تا امکان ضربه خوردن و آسیب رسیدن به وسیله نقلیه از سوی ناهمواری‌های ماه به حداقل برسد. پس از تلاش ناموفق برای فرود آمدن روی ماه در سال ۲۰۱۹، هند هفته گذشته به آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین پیوست و به چهارمین کشوری تبدیل شد که به این نقطه عطف دست می‌یابد.

این مأموریت موفقیت‌آمیز، جایگاه رو به رشد هند را به عنوان یک نیروگاه فناوری و فضایی به نمایش می‌گذارد و تصویری را که «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور سعی دارد ارائه دهد، به نمایش می‌گذارد. این تصویر، یک کشور در حال رشد است که جایگاه خود را در میان نخبگان جهان تثبیت می‌کند.

ادامه نوشته

چهار فضانورد اسپیس ایکس، ایستگاه فضایی بین‌المللی را به مقصد زمین ترک می‌کنند

چهار فضانورد Crew-6 که تعداد فضانوردان ایستگاه فضایی را به ۱۱ عضو افزایش داده بودند پس از چهار ماه روز شنبه آن را ترک می‌کنند.

چهار فضانورد Crew-6 که تعداد فضانوردان ایستگاه فضایی را به ۱۱ عضو افزایش داده بودند پس از چهار ماه روز شنبه آن را ترک می‌کنند.

انتظار می‌رود چهار فضانورد Crew-6 متعلق به اسپیس‌ایکس، پس از چهار ماه زندگی و کار در آزمایشگاه مداری روز شنبه ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کنند.

فضانوردان این مأموریت استفان بوون، وارن هوبرگ، سلطان النیادی و آندری فدیایف بودند که با کپسول دراگون به خانه خواهند رفت.

بوون در این ماموریت چهارمین پرواز فضایی خود را انجام داد. او در پرواز‌های شاتل فضایی طی مأموریت‌های اس‌تی‌اس-۱۲۶ در سال ۲۰۰۸، اس‌تی‌اس-۱۳۲ در سال ۲۰۱۰ و اس‌تی‌اس-۱۳۳ در سال ۲۰۱۱ حضور داشت.
وارن هوبگ و النیادی، فضانورد اماراتی، اولین پرواز فضایی خود را انجام دادند.

این چهار فضانورد پس از ورود به ایستگاه فضایی بین‌المللی تعداد فضانوردان آن را به ۱۱ عضو افزایش دادند. این افراد در بخش تأسیسات ایستگاه فضایی اقامت می‌کنند، که ناسا ادعا می‌کند اندازه یک خانه شش خوابه است.

اگرچه ایستگاه فضایی بین‌المللی در گذشته ۱۳ نفر را میزبانی کرده بود، تعداد سرنشین معمول برای آن حدود ۶ یا ۷ نفر است.

اعضای Crew-6 درحال حاضر مشغول فعالیت‌های پایانی هستند‌. این فعالیت‌ها شامل تکمیل تعدادی از آزمایش‌های علمی و انتقال محموله‌های برگشتی به دراگون درحال خروج است. دراگون از زمان ورود فضانوردان به ایستگاه در ماه مارس، در آنجا لنگر انداخته است.

شش ماه اقامت النیادی در ایستگاه فضایی بین‌المللی طولانی‌ترین سفر فضایی یک عرب تا به امروز بود. او همچنین اولین عربی بود که پیاده‌روی فضایی انجام داد. این فضانورد اماراتی به‌‌طور مرتب در ایکس، که شش ماه پیش توییتر نامیده می‌شد، فالوورهایش را از زندگی‌اش در مدار به‌روز نگه می‌داشت.

ادامه نوشته

تصویر روز ناسا: تصویر کهکشان مارپیچی غیرعادی M66 از جیمز وب

عدم تقارن M66 احتمالا ناشی از برهم‌کنش‌های قبلی و نیروهای کشندی گرانشی کهکشان‌های همسایه آن است.

این تصویر از M66 که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در طیف فروسرخ گرفته شده است، حدود 100,000 سال نوری وسعت دارد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

چرا کهکشان مارپیچی M66 نامتقارن است؟ امواج چگالی گاز، غبار و ستارگان تازه متولدشده معمولاً در مرکز یک کهکشان مارپیچی می‌چرخند و باعث ایجاد یک کهکشان نسبتاً متقارن می‌شوند. اما اختلاف بین بازوهای مارپیچ M66 و جابه‌جایی آشکار هسته‌ آن احتمالاً ناشی از برهم‌کنش‌های نزدیک قبلی و نیروهای کشندی گرانشی کهکشان‌های همسایه، M65 و NGC 3628 است.

M66 تقریباً 35 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و بزرگ‌ترین کهکشان گروه «شیر سه‌گانه» (Leo Triplet) است. خطوط غباری بلند و پیچیده M66، مانند بسیاری از کهکشان‌های مارپیچی، با ستارگان درخشان و غبار میان‌کهکشانی در امتداد بازوهای مارپیچ درهم تنیده شده‌اند.

ادامه نوشته

فضانوردان به ایستگاه فضایی رسیدند

ماموریت کامل شد، دراگون با موفقیت به ایستگاه فضایی متصل شد و چهار فضانورد ماموریت کرو ۷ وارد خانه‌ی جدید خود در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین شدند.

خدمه‌ی دراگون پیش از رسیدن به ایستگاه فضایی حدود ۲۰ بار به دور زمین ‌چرخیدند و توسط رانشگرهای سفینه، تغییر ارتفاع و تغییر جهت دادند تا در نهایت به ایستگاه فضایی متصل شدند. این اتصال پایان یک سفر 29 ساعته برای چهار مسافر این کپسول بود که در ساعات اولیه روز شنبه از سکوی پرتاب 39A ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شدند.

عکس دراگون که از ایستگاه فضایی ثبت شده است

برای فضانوردانی که با فضاپیما راهی فضا می‌شوند فقط هشت دقیقه طول می‌کشد تا به فضا برسند، اما رسیدن آنها به ایستگاه فضایی به خاطر سرعت بالای این ایستگاه، مستلزم محاسبه‌ی دقیق است، زیرا فضاپیما بطور مستقیم به سوی ایستگاه فضایی حرکت نمی‌کند. در واقع تعقیب کردن ایستگاه فضایی و تغییر مدار می‌تواند گاهی دو روز هم طول بکشد.

در این سفر فضایی “یاسمین مقبلی” فضانورد و فرمانده ماموریت ناسا بود و همراهنش “آندریاس موگنسن” فضانورد و خلبان آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا فضانورد سازمان هوافضای ژاپن و “کنستانتین بوریسوف” فضانورد سازمان فضایی فدرال روسیه بود. این اولین پرواز فضایی برای مقبلی و بوریسوف و دومین پرواز برای موگنسن و فوروکاوا می‌باشد.

یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی تبار ناسا و فرمانده ماموریت در نخستین مصاحبه خود در ایستگاه فضایی گفت: « همانطور که می‌دانید ما مدتی است که دقیقاً برای همین لحظه تمرین کرده‌ایم تا به شما بپیوندیم و به کار شگفت انگیزی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شده، ادامه دهیم. می‌خواهم از همه‌ی تیم‌ها، اسپیس ایکس، ناسا، آژانس فضایی اروپا، روس کاسموس، هوا فضای ژاپن، هوا فضای کانادا، تشکر کنم که ما را برای این لحظه آماده کردند. فکر می‌کنم ما نماینده‌ی یک خدمه‌ی خوب برای آمدن به ایستگاه فضایی هستیم و می‌دانم که شما به تعداد زیادی از خدمه‌‌ها، آموزش داده‌اید، بنابراین امیدواریم به ما بیاموزید که چگونه کارها را کارآمد و مؤثر انجام دهیم. از اینکه به این تیم پیوستم، افتخار می‌کنم.»

عکس ایستگاه فضایی که از دراگون ثبت شده است

ایستگاه فضایی بین‌المللی نوعی آزمایشگاه علمی و مهندسی برای تحقیقات فضایی است و با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخد. این ایستگاه ۴۵۰ تن وزن دارد و ۳۸۸ متر مکعب فضای قابل سکونت برای کار، پژوهش و زندگی فضانوردان فراهم می‌کند.

ادامه نوشته

مأموریت کرو-7 ناسا با راکت اسپیس‌ایکس پرتاب شد؛ «یاسمن مقبلی» در مسیر ایستگاه فضایی

مأموریت کرو-7 ناسا که «یاسمن مقبلی»، فضانورد ایرانی-آمریکایی، در آن حضور دارد، با راکت اسپیس‌ایکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

فضانوردان مأموریت کرو-7 سوار بر کپسول دراگون و راکت فالکون 9 اسپیس‌ایکس از زمین پرتاب شدند تا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بروند. این مأموریت حامل چهار فضانورد بوده که یکی از آن‌ها «یاسمن مقبلی»، فضانورد ایرانی آمریکایی است.

اسپیس‌ایکس و ناسا دقایقی پیش با موفقیت مأموریت کرو-7 را راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کردند. این پرتاب از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا انجام شد. حدود 8 دقیقه پس از پرتاب، بخش اول آن که همان بوستر فالکون 9 است، به زمین برگشت و با موفقیت فرود آمد. حالا کپسول دراگون در مسیر رسیدن به ISS قرار دارد.

یاسمن مقبلی پس از رسیدن به نقطه بی‌وزنی، ضمن تشکر از اسپیس‌ایکس بابت پروازی روان به فضا گفت: «اسپیس‌ایکس ممنون بابت پرواز. شگفت‌انگیز بود. ما شاید چهار نفر از چهار ملیت مختلف باشیم، دانمارک، ژاپن، روسیه و ایالات‌متحده، ولی یک تیم متحد با مأموریتی مشترک هستیم.»

در این مأموریت چهار فضانورد از چهار سازمان فضایی متفاوت حضور دارند. مقبلی از ناسا فرمانده مأموریت است و دومین فرد ایرانی محسوب می‌شود که به فضا رفته است. در کنار او «اندریاس موگنسن» از سازمان فضایی اروپا نشسته که دانمارکی است و به‌عنوان خلبان ایفای نقش می‌کند. «ساتوشی فوروکاوا» و «کنستانتین بوریستوف» هم از سازمان فضایی ژاپن و روسیه به ISS می‌روند.

این چهار نفر اکنون باید سفری تقریباً 29 ساعته را پشت‌سر بگذارند تا در حوالی ساعت 16:20 فردا (5 شهریورماه) به وقت ایران به ایستگاه فضایی متصل شوند.

مأموریت کرو-7، همان‌طور که نامش پیداست، هفتمین مأموریت فضایی انسانی اسپیس‌ایکس به سفارش ناساست. البته شرکت فضایی ایلان ماسک با این مأموریت درمجموع 11 مأموریت فضایی انسانی را پشت‌سر گذاشته است.

فضانوردان کرو-7 جانشین فضانوردان کرو-6 می‌شوند که در اوایل ماه مارس به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بودند و حدود پنج روز پس از رسیدن فضانوردان جدید، این پایگاه معلق در مدار را ترک می‌کنند. فضانوردان کرو-7 احتمالاً حدود شش ماه در ایستگاه فضایی خواهند ماند.

ادامه نوشته

ستاره‌شناسان برای اولین بار نقاط تاریک مرموز نپتون را از روی زمین مشاهده کردند

این نقاط تاریک در واقع طوفان‌های آنتی سیکلونی هستند که البته تفاوت‌هایی با نمونه‌های مشابه خود دارند.

از زمانی که کاوشگر فضایی وویجر 2 در سال 1989 از کنار نپتون عبور کرد، لکه‌های تاریک بسیار بزرگی در جو این سیاره کشف شده که معمای عجیبی را برای دانشمندان به وجود آورده است. حالا برای اولین بار، دانشمندان با کمک ابزارهای روی زمین موفق شده‌اند این لکه‌ها را با وضوح بسیار خوبی مشاهده کنند.

«پاتریک ایروین»، ستاره‌شناس «دانشگاه آکسفورد» توضیح می‌دهد:

«از زمان اولین کشف این نقاط تاریک، همیشه به این فکر می‌کردم که ویژگی‌های تاریک کوتاه مدت چه هستند. کاملاً هیجان زده هستم که نه تنها توانستم برای اولین بار یک نقطه تاریک را از زمین شناسایی کنم، بلکه برای اولین بار طیف بازتابی چنین ویژگی را نیز ثبت کرده‌ام.»

بررسی ویژگی نکات تاریک نپتون

ایروین و همکارانش با تسلکوپ بسیار بزرگ MUSE توانستند نور خورشید منعکس شده از نپتون را تشخیص دهند و آن را به چندین طول موج تقسیم کنند تا طیف سه‌بعدی سیاره تشکیل شود.

گرداب‌های تاریک نپتون، مانند لکه قرمز بزرگ سیاره مشتری در واقع طوفان‌های آنتی سیکلونی هستند، اما از چند جهت با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از تفاوت‌های اشاره شده توسط دانشمندان به مدت زمان ماندگاری نسبتاً کوتاه آن‌ها مربوط می‌شوند. در واقع این ویژگی‌ها هر چند سال یک بار ظاهر شده و سپس از بین می‌روند.

همچنین تصور می‌شود که مرکز آن‌ها در مقایسه با گرداب‌های طوفانی زحل و مشتری، نسبتاً خالی از ابر است. البته در اطراف آن‌ها ابرهای سفید کرکی دیده می‌شود که احتمالاً با یخ زدن گازها تشکیل می‌شوند.

«مایکل ونگ»، ستاره‌شناس دانشگاه کالیفرنیا، برکلی می‌گوید:

«این تحقیق شگفت‌انگیز افزایش توانایی انسان‌ها برای رصد کیهان را نشان می‌دهد. در ابتدا، فقط می‌توانستیم این نقاط را با پرتاب یک فضاپیما مانند وویجر شناسایی کنیم. سپس قابلیت دستیابی به آن‌ها از راه دور با هابل را پیدا کردیم. در نهایت، فناوری‌های ما به‌قدری پیشرفت کرده است که اکنون می‌توانیم این کار را از روی زمین انجام دهیم.»

ادامه نوشته

تصویر روز ناسا: فصلی از زحل

این تصاویر، زحل و موقعیت حلقه‌های آن را از دید ناظر زمینی از سال 2018 تا 2023 نشان می‌دهد.

«مقابله‌» سیاره حلقه‌دار زحل (موقعیتی که از دید ناظر زمینی زحل در مقابل خورشید قرار می‌گیرد) در سال 2023، در 27 آگوست خواهد بود.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

با این که ششمین سیاره خورشیدی در موقعیت مناسب و درخشان‌ترین حالت برای رصد قرار دارد، اما سیستم حلقه‌ای زیبای آن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. این مجموعه تصاویر تلسکوپی در شش سال گذشته به فاصله یک سال از یکدیگر گرفته شده‌اند. این تصاویر هم زحل و هم حلقه‌های آن را از دید سیاره‌ درونی زمین نشان می‌دهد. صفحه حلقه‌های این غول گازی از بازترین حالت خود در سال 2018 به حالت بسته‌ در 2023 که از لبه دیده می‌شود (از بالا به پایین) رسیده است.

نیم‌کره شمالی زحل در حال گذر از تابستان و نزدیک به اعتدال پاییزی است. در این پرتره‌های دقیق سیاره‌ای، شش ضلعی قطب شمال زحل و سیستم بزرگ طوفانی در 2018 به وضوح دیده می‌شود. در تصویر 2023، قمر یخی تتیس (Tethys) درحال عبور است و سایه خود را روی نوارهای ابری نیم‌کره جنوبی انداخته است. قطب جنوب سرد و آبی زحل درحال بیرون آمدن از تقریباً یک دهه زمستان تاریک است.

ادامه نوشته

ابرهای نپتون ناپدید شده‌اند!

بیگ بنگ: دانشمندان می‌گویند، اتفاق بسیار عجیبی برای نپتون در حال رخ دادن است، چرا که در چند سال گذشته، رگه‌های ابری که معمولاً فضای آبی آن را زینت می‌بخشیدند، کاملاً ناپدید شده‌اند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان می‌گویند اتفاق عجیبی برای نپتون افتاده است. ابرهای این سیاره که زینت بخش این سیاره آبی رنگ بودند، اخیرا به طور کامل ناپدید شده‌اند. تصاویر مربوط به سال ۱۹۹۴، یعنی زمانی که تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار مستندسازی نپتون را آغاز کرد، نشان می‌دهد که این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. به نظر می‌رسد این نوسانات با تغییر دوره‌ای فعالیت ۱۱ ساله چرخه خورشیدی مرتبط باشد.

با توجه به اینکه نپتون از خورشید دور است و حدود ۴/۵ میلیارد کیلومتر یا کمی بیش از ۳۰ برابر میانگین فاصله بین زمین و خورشید فاصله میان آنهاست، این موضوع اخترشناسان را شگفت زده و کنجکاو کرده است. این جدیدترین تحول نپتون به طور ویژه چشمگیر بوده است. در سال ۲۰۱۹، ابرها در عرض‌های جغرافیایی میانی آن شروع به محو شدن کردند و تا سال ۲۰۲۰، ظاهر این سیاره کمابیش بدون ابر شد.

“اراندی چاوز” ستاره‌شناس دانشگاه هاروارد که در زمان هدایت این پژوهش در دانشگاه کالیفرنیا برکلی بود، گفت: «حتی در چهار سال بعد، تصاویری که در ژوئن گذشته گرفتیم، نشان داد که ابرها به سطح قبلی خود بازنگشته‌اند. این بسیار هیجان‌انگیز و غیرمنتظره است، به خصوص که دوره قبلی فعالیت کم‌ابری نپتون به این اندازه وسیع و طولانی نبود.»

نپتون دورترین سیاره اصلی منظومه شمسی به خورشید است و در نتیجه به اندازه برخی از همسایگان نزدیک‌تر زمین مطالعه و درک نشده است. اما اطلاعاتی که ما از آن در اختیار داریم حاکی از یک فضای پیچیده و پویا است که توسط فرآیندهایی که به طور کامل درک نکرده‌ایم، هدایت می‌شود.

اگر چه مطالعه آن از دور دشوار و با محدودیت همراه است، اما امکان شناسایی روندهای جوی بلند مدت آن فراهم است. چاوز و همکارانش مطالعه خود را بر روی داده‌هایی متمرکز کردند که از سال ۱۹۹۴ توسط هابل، از سال ۲۰۰۲ توسط رصدخانه Keck و توسط رصدخانه Lick در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ جمع آوری شده است.

این مجموعه داده‌های ترکیبی نشان داد که میزان پوشش ابر روی نپتون در چرخه‌های تقریباً ۱۱ ساله در نوسان است که به نظر می‌رسد با فعالیت خورشید هماهنگ است.

تقریباً هر ۱۱ سال یک بار، قطبیت میدان مغناطیسی خورشید معکوس می شود که با اوج شراره‌های خورشیدی، پرتاب‌های جرم تاجی و لکه‌های خورشیدی مشخص می‌شود. هنگامی که قطب‌های مغناطیسی خورشید جای خود را عوض می‌کنند، خورشید برای مدتی آرام می‌شود و سپس دوباره به حداکثر فعالیت خود اوج می‌گیرد.

خورشید با رسیدن به حداکثر فعالیت خود، نور فرابنفش شدیدتری را ساطع می‌کند و منظومه شمسی را تحت تابش این اشعه قرار می‌دهد. تجزیه و تحلیل ۲۹ ساله این گروه پژوهشی نشان می‌دهد که ابرهای نپتون حدود ۲ سال پس از شروع تابش قدرتمند فرابنفش روی نپتون ظاهر می‌شوند. همچنین یک همبستگی مثبت بین پوشش ابر نپتون و آلبدو یا سپیدایی آن وجود دارد که مقداری از نور خورشید است که نپتون منعکس می‌کند.

“ایمکه دی پاتر” ستاره‌شناس دانشگاه برکلی می‌گوید: «این داده‌های قابل توجه، قوی‌ترین شواهد را تاکنون به ما ارائه می‌دهند که پوشش ابر نپتون با چرخه فعالیت خورشیدی همبستگی دارد. یافته‌های ما از این نظریه حمایت می‌کند که پرتوهای فرابنفش خورشید، زمانی که به اندازه کافی قوی باشند، ممکن است باعث ایجاد یک واکنش فتوشیمیایی شوند که ابرهای نپتون را تولید می‌کند.»

تجزیه و تحلیل این گروه پژوهشی که ۲/۵ چرخه خورشیدی را پوشش می‌دهد، نشان می‌دهد که پوشش ابر و سپیدایی نپتون در سال ۲۰۰۲ به اوج خود رسید(مطابق با مطالعه قبلی) و در سال ۲۰۰۷ به پایین‌ترین حد خود رسید. از آنجا، ابر و سپیدایی نپتون دوباره در سال ۲۰۱۵ به اوج رسیدند و سپس دوباره افول کردند.

با این حال، در حالی که نتایج حاکی از نوعی رویداد فتوشیمیایی است، دانشمندان باید برخی از داده‌ها را برای یافتن اینکه این اتفاقات چه هستند، بررسی کنند. به عنوان مثال، یکی از احتمالات، برهمکنش پرتو فرابنفش در راستای تیره شدن و نه روشن شدن ابرهای نپتون است که باعث کاهش سپیدایی آن می‌شود نه افزایش آن. همچنین ممکن است طوفان‌های اعماق نپتون با ابرهای آن بی‌ارتباط نباشد.

در هر صورت، مشاهدات در حال انجام است و دانشمندان اکنون داده‌های جدیدی از تلسکوپ فضایی جیمز وب در اختیار دارند. مجموعه داده‌ها با یافته‌های این گروه در جهت رسیدن به حداکثر فعالیت خورشیدی بعدی که برای سال ۲۰۲۵ انتظار می‌رود، مطابقت دارند.

“دی پاتر” می‌گوید: «ما در جدیدترین تصاویر، به ‌ویژه در عرض‌های جغرافیایی شمالی و ارتفاعات بالا، همانطور که از افزایش مشاهده‌ شده در شار اشعه فرابننفش خورشید در دو سال گذشته انتظار می‌رود، ابرهای بیشتری را دیده‌ایم. البته بهتر است یک فضاپیما برای مطالعه نپتون از نزدیک بفرستیم.» این پژوهش در مجله Icarus منتشر شده است.

ادامه نوشته

کاوشگر هند روی ماه فرود آمد

بیگ بنگ: کاوشگر چاندرایان ۳ متعلق به هند با موفقیت روی کره ماه فرود آمد. بیش از ۷ میلیون نفر به صورت زنده این رویداد را تماشا کردند.

هند چهارمین کشوری است که موفق شد فضاپیما و کاوشگر خود را بر روی کره ماه بنشاند. پیش از این کاوشگر کشورهای آمریکا، چین و شوروی سابق روی ماه فرود آمدند.

از سوی دیگر هند نخستین کشوری است که توانست کاوشگر خود را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آورد، مکانی ناشناخته که دانشمندان معتقدند می‌تواند ذخایر حیاتی آب یخ زده را در دهانه‌های خود جای داده است. علاوه بر این، از دهانه‌های ماه می‌توان برای ساخت تلسکوپ‌های نسل بعدی استفاده کرد که به اخترشناسان اجازه می‌دهد دورتر از آنچه امروز می‌توانند را ببینند.

نخستین عکس کاوشگر هندی از قطب جنوب ماه

این کاوشگر درون خود ماه‌نوردی بنام «پراگیان» دارد. “اسریدهارا پانیکر سوماناث” رئیس سازمان دولتی تحقیقات فضایی هند گفت که ماه‌نورد در عرض چند ساعت یا یک روز از کاوشگر به پایین می‌لغزد و آزمایش‌هایی از جمله تجزیه و تحلیل ترکیب معدنی سطح ماه را انجام می‌دهد. وی گفت انتظار می‌رود که این ماموریت دو هفته طول بکشد.

ماموریت چاندرایان-۳ دومین تلاش هند برای فرود در نزدیکی قطب جنوب ماه بود. اولین تلاش این کشور برای فرود روی به ماه در سپتامبر ۲۰۱۹، زمانی که فرودگر چاندرایان-۲ به دلیل نقص فنی نرم افزار خود به سطح ماه برخورد کرد، با شکست مواجه شد. خبر فرود کاوشگر هندی بر روی کره ماه تنها سه روز پس از متلاشی شدن کاوشگر لونا ۲۵ متعلق به روسیه منتشر می‌شود. کاوشگر روسی قرار بود در قطب جنوب کره ماه فرود بیاید که البته ناموفق بود.

ادامه نوشته

زیبایی سحابی حلقه به تصویر کشیده شد

بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب جزئیاتی بی‌سابقه از سحابی حلقه رصد کرد. سحابی حلقه توسط ستاره‌ای تشکیل شده که لایه‌های بیرونی خود را با تمام شدن سوختش به بیرون پرتاب کرده است. سحابی حلقه با نام‌های M57 و NGC 6720 نیز شناخته می‌شود و حدود ۲۵۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد.

به گزارش بیگ بنگ، تصاویر فروسرخ جیمز وب نشان می‌دهد، حدود ۲۰ هزار گلبول متراکم در این سحابی وجود دارد که سرشار از هیدروژن مولکولی هستند. در مقابل، منطقه‌ی داخلی گاز بسیار داغ را نشان می‌دهد. پوسته اصلی شامل یک حلقه نازک از افزایش انتشار مولکول‌های مبتنی بر کربن است که به عنوان هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای(PAHs) شناخته می‌شوند.

تقریباً ده قوس هم‌مرکز درست دورتر از لبه بیرونی حلقه اصلی قرار دارند. گمان می‌رود این قوس‌ها از برهم‌کنش ستاره مرکزی با یک همراه کم‌جرم که در فاصله‌ای قابل مقایسه با فاصله‌ی بین زمین و سیاره کوتوله پلوتو می‌چرخد، سرچشمه گرفته است. حلقه اصلی رنگارنگ از گاز پرتاب شده توسط یک ستاره‌ی در حال مرگ در مرکز سحابی تشکیل شده است. از ستاره یک کوتوله سفید باقی مانده – جرمی بسیار کوچک، متراکم و داغ که آخرین مرحله از تکامل ستاره‌ای مانند خورشید را نشان می‌دهد.

تصاویر جدید وضوح فضایی و حساسیت طیفی بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد که جزئیات منحصربه‌فردی را در هر دو مشاهده‌ی فروسرخ نشان می‌دهد. به طور مثال، تصویر جدید NIRCam (دوربین فروسرخ نزدیک) جزئیات پیچیده‌ی ساختار رشته‌ای حلقه‌ی داخلی را نشان می‌دهد، در حالی که تصویر جدید MIRI (ابزار فروسرخ میانی) جزئیات خاصی را در ویژگی‌های هم‌مرکز در مناطق بیرونی حلقه‌ی سحابی نشان می‌دهد.

سحابی حلقه یکی از چشمگیرترین اجرام در آسمان ماست. این سحابی در سال ۱۷۷۹ توسط ستاره‌شناسان “آنتوان دارکیه دو پلپوکس” و “شارل مسیه” کشف شد و به فهرست مسیه اضافه شد. هر دو ستاره‌شناس هنگام دنبال کردن مسیر یک دنباله‌دار از میان صورت فلکی شلیاق که از نزدیکی سحابی حلقه عبور می‌کرد، به طور تصادفی این سحابی را رصد کردند.

ادامه نوشته

کوه المپوس یک جزیره آتشفشانی بود

بیگ بنگ: صخره‌های غول‌پیکری که کوه المپوس در مریخ را احاطه کرده‌اند، زمانی شکل گرفتند که گدازه‌های سرازیر شده از این آتشفشان با اعماق آب برخورد کردند.

به گزارش بیگ بنگ، بلندترین کوه منظومه شمسی گذشته‌ی جالبی دارد. بر اساس شواهد یافت شده از صخره‌های مرتفعی که “کوه المپوس” را احاطه کرده‌اند، این آتشفشان خاموش مریخ ممکن است زمانی جزیره‌ای آتشفشانی بوده باشد که به دور آن اقیانوسی به عمق تقریباً ۶ کیلومتر وجود داشته است.

کوه المپوس با ۲۵ کیلومتر ارتفاع بلندترین کوه شناخته شده در مریخ است و کوهپایه عظیمی به عرض ۶۰۱ کیلومتر دارد. در قله‌ی این کوه یک دهانه آتشفشانی وجود دارد که آخرین‌بار ۲۵ میلیون سال پیش فوران کرده است. این کوه در کنار برآمدگی تارسیس قرار دارد – یک فلات آتشفشانی عظیم که دارای ردیفی از سه آتشفشان دیگر به نام‌های آسکریوس(Ascraeus)، پاوونیس(Pavonis) و آرسیا(Arsia) است.

یک گروه از محققان به سرپرستی “آنتونی هیلدنبراند” از دانشگاه پاریس-ساکلی در فرانسه پژوهش جدیدی انجام دادند که نشان می‌دهد کوه المپوس شباهت‌هایی با جزایر آتشفشانی روی زمین مانند جزایر آزور، جزایر قناری و جزایر هاوایی دارد.

شواهد صخره‌های غول‌پیکری را نشان می‌دهد که نزدیک به ۶ کیلومتر از اطراف کوه المپوس بالا آمده‌اند. تیم هیلدنبراند می‌گوید که صخره‌ها در جایی شکل گرفته‌اند که گدازه‌ای از آتشفشان جاری شده و با آب اقیانوس‌های عمیق در اطراف آن برخورد کرده است. این رویداد حدود ۳/۷ تا ۳/۴ میلیارد سال پیش رخ داده است.

در حالی که پیش از این دانشمندان سعی کردند این گودال‌ها را با آب مایع به هم متصل کنند، اما تاکنون ارتباط دقیق ِ بین آنها مشخص نشده بود. اگر محققان درست گفته باشند، در بالای صخره‌ها یک خط ساحلی باستانی وجود دارد. امروزه در اطراف کوه المپوس، یک فرورفتگی بزرگ در سطح پیدا می‌کنیم که به دلیل وزن زیاد کوه ایجاد شده است. ارتفاع صخره‌ها نشان می‌دهد که آب اقیانوس تا عمق ۶ کیلومتری این فرورفتگی را پر کرده است.

ویژگی‌های مشابهی در سمت شمالی یک آتشفشان مریخی دیگر به نام کوه آلبا یافت می‌شود که در فاصله‌ی بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر دورتر از کوه المپوس قرار دارد و نشان دهنده‌ی وسعت احتمالی اقیانوس باستانی است.

آتشفشان‌های غول‌پیکر مریخ بر روی نقاط داغ گوشته‌ی مذاب شکل گرفته‌اند، جایی که همرفت باعث می‌شود ماگمای گرم‌تر به صورت یک ستون غول‌پیکر بالا برود. “هیلدبراند” گفت: «به جای اینکه همه‌ی آتشفشان‌های منطقه از یک ستون ماگما تشکیل شده باشند، محتمل‌ترین فرضیه این است که در زیر کوه‌های المپوس و آلبا، ستون‌های منطقه‌ای متمایزی از ماگما وجود داشته‌ که در سطح این سیاره، صدها کیلومتر از هم جدا شده‌اند.»

این ستون‌ها باعث برآمدگی سطح مریخ در وسعت زیادی شدند. امروزه ما آن برآمدگی که یک فلات آتشفشانی عظیم در مریخ است را “تارسیس” می‌نامیم. استدلال تیم هیلدبراند این است که برآمدگی گوشته‌ای که به آتشفشان‌ها نیرو می‌داد حتی تأثیر بیشتری بر اقیانوس‌ پیرامونشان داشت و پوسته‌ی سیاره را به حدی دگرگون کرد که موقعیت اقیانوس را تغییر داد.

مطالعات قبلی شواهدی را برای دو خط ساحلی مجزا در یک منطقه‌ی پَست در مریخ به نام Vastitas Borealis پیدا کرده بود. خطوط ساحلی از نظر ارتفاع چندین کیلومتر با هم متفاوت هستند. آنها به عنوان شواهدی برای دو اقیانوس مختلف تفسیر شدند که به فاصله‌ی صدها میلیون سال در Vastitas Borealis وجود داشتند.

با این حال، تیم هیلدنبراند فکر می‌کنند که به جای وجود چندین اقیانوس، فقط یک اقیانوس طولانی مدت در اینجا وجود داشته است. همانطور که بالا آمدن گوشته به پوسته‌ی سیاره فشار وارد کرده و برآمدگی تارسیس را تشکیل داد، سطح مریخ را به اندازه‌ای تغییر شکل داد که در واقع موقعیت اقیانوس را نیز دستخوش تغییر کرد، از این رو دو خط ساحلی می‌بینیم که از نظر سنی از هم تفکیک شده‌اند.

“هیلدبراند” گفت: «جوان‌ترین خطوط ساحلی گزارش‌شده در مطالعات قبلی می‌توانند نشان دهنده‌ی مراحل بعدی یک اقیانوس جداگانه باشند که توسط یک برآمدگی سطحی بزرگ در منطقه تارسیس به سمت غرب، رانده شده است.»

این یافته‌ها جزئیات بیشتری در مورد تاریخچه آب در مریخ در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. هنگامی که خط ساحلی اقیانوس جابجا شد، تصور می‌شود اقیانوس شروع به عقب‌نشینی و خشک شدن کرده است. اگر مریخ قابل سکونت بوده باشد، این دوره می‌تواند نشان دهنده‌ی پایان زیست‌پذیری این سیاره باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است.

ادامه نوشته

دولت آمریکا: اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین هدف حملات جاسوس‌های چین و روسیه هستند

دولت آمریکا می‌گوید جاسوسان چین و روسیه شرکت‌های فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین را هدف قرار داده‌اند.

چند نهاد دولتی ایالات‌متحده آمریکا به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که جاسوسان چین و روسیه به‌دنبال سرقت فناوری‌ها و داده‌های حساس شرکت‌های فضایی آمریکا ازجمله اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین هستند.

به گزارش نیویورک تایمز، مرکز ملی ضداطلاعات و امنیت آمریکا، FBI و نیروی هوایی ایالات‌متحده روز جمعه در بیانیه‌ای هشدار دادند که نهادهای اطلاعاتی خارجی متوجه اهمیت فعالیت صنعت فضایی در اقتصاد و امنیت ملی آمریکا هستند و این نوآوری‌ها را به‌عنوان تهدید و البته فرصتی ارزشمند برای به‌دست‌آوردن فناوری‌های حیاتی می‌دانند.

نیویورک تایمز می‌گوید نهادهای اطلاعاتی آمریکا نگران افزایش توجه سازمان‌های جاسوسی چین و روسیه به شرکت‌های فضایی خصوصی ایالات‌متحده هستند. به همین خاطر، دولت فدرال از اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین خواسته است که پروتکل‌های امنیتی خود را ارتقا دهند. این مسئله به‌خصوص از آن جهت اهمیت دارد که دولت آمریکا رفته‌رفته به زیرساخت‌های این شرکت‌های خصوصی وابسته شده است.

این نهادها هشدار داده‌اند که رقبای آمریکا با استفاده از حملات سایبری، سرمایه‌گذاری‌های راهبردی، هدف قراردادن نقاط مهم زنجیره تأمین و دیگر تکنیک‌ها به‌دنبال حصول دسترسی به صنعت فضایی آمریکا هستند.

شرکت‌های فضایی آمریکا باید مراقب نشانه‌های نفوذ باشند

ازاین‌رو، از شرکت‌های فضایی خواسته شده است تا مراقب علامت‌هایی باشند که نشان می‌دهد آن‌ها هدف قرار گرفته شده‌اند. این نشانه‌ها می‌تواند شامل درخواست بازدید نهادهای ناشناس خارجی از مراکز شرکت‌ها، پیشنهاد برای همکاری با شرکت‌های وابسته به دولت‌های خارجی، استخدام نیروهای متخصص این شرکت‌ها و غیره باشد.

شرکت United Launch Alliance که از همکاری بوئینگ و لاکهید مارتین به‌وجود آمده است و بسیاری از ماهواره‌های امنیتی آمریکا را به مدار می‌فرستد، در سال 2020 گفته بود یک شرکت چینی برای نفوذ به زنجیره تأمین آن‌ها اقدام کرده است. بااین‌حال، اطلاعاتی به دست این شرکت خارجی نرسید.

مقامات آمریکایی همچنین باور دارند که ازکارانداختن ارتباطات ماهواره‌ای یا سیستم‌های تصویربرداری ماهواره‌ای می‌تواند در منازعات آینده یکی از اولین اقدامات دشمنان این کشور باشد. در خلال جنگ اوکراین نیز ادعا شده بود که هکرهای وابسته به روسیه به شرکت آمریکایی Viasat حمله کرده بودند تا قابلیت ارتباط نیروهای اوکراین را از بین ببرند.

ادامه نوشته

تلاش ناکام پس از نیم قرن؛ فضاپیمای لونا-25 روسیه روی ماه سقوط کرد

فضاپیمای لونا-25 دچار چرخش خارج از کنترل شد و در ماه سقوط کرد.

فضاپیمای بدون سرنشین لونا-25 روسیه که قرار بود پس از حدود نیم قرن دوباره این کشور را به ماه برساند، اخیراً دچار یک «وضعیت اضطراری» شد. حالا مشخص شده است که این فضاپیما روی سطح قمر زمین سقوط کرده است.

به گزارش BBC، فضاپیمای لونا-25 که قرار بود برای اولین‌بار در تاریخ در قطب جنوب ماه فرود بیاید، پس از مواجه با مشکلی در هنگام ورود به مدارِ ماقبل فرود، در چرخشی خارج از کنترل گرفتار شد و درنهایت روی سطح ماه سقوط کرد.

روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه، ساعاتی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتباط خود را با لونا-25 از دست داده است. این بیانیه می‌گوید یافته‌های مقدماتی نشان می‌دهند که این فرودگر 800 کیلوگرمی در اثر برخورد با سطح ماه از بین رفته است.

روسیه علت شکست مأموریت لونا-25 را بررسی می‌کند

حالا قرار است یک کمیسیون ویژه شرایط این شکست را بررسی کند و متوجه شود که چرا مأموریت آن‌ها موفق نبوده است. فعالیت‌های فضایی روسیه سال‌هاست که با افتی محسوس روبه‌رو شده و این کشور نتوانسته است به زمان اوج مأموریت‌های فضایی خود برگردد.

فضاپیمای لونا-25 قرار بود فردا یا پس‌فردا در قطب جنوب ماه بنشیند و مأموریتی برای کشف یخ‌آب و دیگر عناصر ارزشمند را آغاز کند. این کشور در مسیر فرود در قطب جنوب ماه با هند در رقابت بود. فضاپیمای هند ظاهراً هنوز طبق برنامه کار خود را ادامه می‌دهد و به‌زودی روی قمر زمین فرود خواهد آمد.

سخنگوی سازمان فضایی هند سقوط لونا-25 را «ناگوار» خواند و گفت: «تمام مأموریت‌های فضایی پرریسک و بسیار فنی هستند. مایه تأسف است که لونا-25 سقوط کرد.»

مأموریت لونا-25 نخستین مأموریت ماه روسیه پس از سال 1976 بود که 19 مردادماه از روی زمین پرتاب شد. این شرکت می‌خواست با این مأموریت برای اولین‌بار در تاریخ در قطب جنوب ماه فرود بیاید و تاریخ‌سازی کند. حالا باید دید که آیا روسیه دوباره برای دستیابی به این هدف اقدام خواهد کرد یا خیر.

ادامه نوشته

کاوشگر چین نقشه‌ای از ساختارهای پنهان در زیر سطح نیمه تاریک ماه تهیه کرد

کاوشگر چین از ساختارهایی تا عمق 300 متری زیر سطح ماه نقشه‌برداری کرده است که ما را با تاریخ این کره سنگی آشنا می‌کند.

کاوشگر فضاپیمای «چانگ‌ای-4» چین از سال 2018 که در ماه فرود آمد، درحال تهیه تصاویر پانوراما و نمونه‌برداری از مواد معدنی نیمه دوردست ماه است. این کاوشگر حالا نقشه‌هایی باکیفیت از ساختارهای پنهانی این بخش از قمر زمین تهیه کرده که عمق آن‌ها به حدود 300 متر می‌رسد و اطلاعات زیادی را درباره تاریخ ماه در اختیار ما قرار می‌دهد.

به گزارش Space.com، کاوشگر Yutu-2 که سوار بر چانگ‌ای-4 به ماه رسید، از فناوری جذابی به نام «رادار رسوخ‌کننده در ماه» (LPR) بهره می‌برد. این دستگاه به این کاوشگر اجازه می‌دهد سیگنال‌های رادیویی به اعماق ماه بفرستد و به پژواک برگشتی گوش کند. دانشمندان می‌توانند از طریق این پژواک‌ها نقشه‌ای از ساختارهای زیر سطح ماه بسازند. محققان چینی در سال 2020 از همین روش برای نقشه‌برداری از ساختارهای عمق 40 متری در قمر زمین استفاده کردند، اما تاکنون به اعماق پایین‌تر دسترسی نداشتند.

داده‌های جدید کاوشگر چین نشان می‌دهد که 40 متر ابتدایی سطح مریخ از لایه‌های مختلفی از غبار، خاک و سنگ‌های شکسته ساخته شده است. اما در میان این مواد یک دهانه مخفیانه وجود دارد که در زمان برخورد یک جرم بزرگ به ماه به‌وجود آمده است.

چین پنج لایه از مواد مذاب را زیر سطح ماه پیدا کرد

محققان چینی حدس می‌زنند که خرابه‌های اطراف این ساختار، پرتابه بوده باشد. پرتابه به ذرات حاصل از برخورد می‌گویند که به اطراف پرتاب می‌شوند. اگر از این هم پایین‌تر برویم، به پنج لایه متمایز از مواد مذاب می‌رسیم که احتمالاً میلیاردها سال پیش بیرون زده بود.

دانشمندان معتقدند که ماه 4.51 میلیارد سال پیش، یعنی اندکی پس از شکل‌گیری خورشید، به‌وجود آمده است؛ زمانی که یک جرم به اندازه مریخ به زمین برخورد کرد و باعث جدایی بخشی از آن شد. در ادامه به مدت حدوداً 200 میلیون سال اجرام زیادی به ماه برخورد کردند. برخی از این برخوردها سطح ماه را شکستند. در آن زمان، گوشته ماه هم مثل زمین مملو از مواد مذابی بود که از این شکستگی‌ها بیرون زدند.

اکنون داده‌های Yutu-2 نشان می‌دهد که این فرایند به‌مرورزمان آهسته‌تر شده است. محققان چینی دریافته‌اند که هرچه به سطح ماه نزدیک‌تر می‌شویم، لایه‌های سنگ‌های آتشفشانی نازک‌تر می‌شود. این قضیه نشان می‌دهد که در فوران‌های متأخر، مواد مذاب کمتری به سطح راه پیدا می‌کرده و درنتیجه، قمر زمین رفته‌رفته سرد و کم‌توان شده است.

دانشمندان باور دارند که فعالیت‌های آتشفشانی از حدود 1 میلیارد سال پیش در ماه به پایان رسیده است. اما پژوهشگران چینی همچنان احتمال می‌دهند که در اعماق زیر سطح این کره ماگما وجود داشته باشد.

نتایج یافته‌های اخیر در مجله Journal of Geophysical Research: Planets منتشر شده است.

ادامه نوشته

تصویر ناسا: ابر رول بر فراز ویسکانسین

ابرهای طویل و کمیاب رول در نزدیکی جبهه‌های سرد پیش‌رونده تشکیل می‌شوند.

در این تصویر یک ابر رول را مشاهده می‌کنید که هم‌زمان با نزدیک‌شدن طوفانی در سال 2007 به ریسین واقع در ویسکانسین ایالات‌متحده، شکل گرفت و تا دوردست‌ها گسترش یافت.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

ابری که در تصویر می‌بینید نوعی ابر کمانی (Arcus) به نام «ابر رول» (Roll Cloud) است. این ابرهای طویل کمیاب در نزدیکی جبهه‌های سرد پیش‌رونده تشکیل می‌شوند. یک جریان روبه‌پایین از یک جبهه پیش‌رونده طوفانی باعث بالاآمدن هوای گرم مرطوب، خنک‌شدن زیر نقطه شبنم (Dew Point) و درنتیجه تشکیل ابر می‌شود. هنگامی که این اتفاق به‌طور یکنواخت در طول یک جبهه طویل می‌افتد، ممکن است یک ابر رول تشکیل شود.

در ابرهای رول جریان هوا در امتداد محور افقی بلند ابر در گردش است. تصور تبدیل یک ابر رول به گردباد دشوار است. برخلاف ابر قفسه‌ای (Shelf Cloud)، ابر رول به‌طور کامل از ابر کومولونیمبوس (Cumulonimbus) که ابر والد و منبع آن محسوب می‌شود، جدا شده است.

ادامه نوشته